Facebook
A A A

Edukacja: Przeżywam. Wyrażam. Jestem

wtorek, 12 września 2017

Jak wyrażać swoje emocje? Doświadczyć, że każdy człowiek jest wyjątkowy, odnaleźć się  w grupie rówieśniczej i przekonać się dlaczego warto być grzecznym? Wystarczy czytać, przeżywać i wyrażać! Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zachęca grupy przedszkolne i wczesnoszkolne do wzięcia udziału w zajęciach biblioterapeutycznych, stworzonych specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 5-9 lat.

Czy zastanawialiście się kiedyś, jaką siłę emocjonalną niesie obcowanie z tekstem literackim? Dlaczego czytanie odpowiednio dobranych opowieści, bajek czy wierszy może pomóc dzieciom zrozumieć pewne sytuacje, odnaleźć rozwiązanie małych-dużych problemów najmłodszych, oswoić się ze zmieniającą się codziennością i wzbudzić wiarę we własne siły, odwagę emocjonalną oraz zmobilizować do działania?

Już w starożytności wierzono w pozytywny wpływ czytania na rozwój emocjonalny człowieka, a książkę zwano „lekarstwem na umysł”. Kontaktu ze słowem pisanym nie jest  w stanie zastąpić nic innego. Czytające i słuchające głośnego czytania dziecko potrafi bawić się wyobraźnią, a przez to jest bardziej kreatywne i zainteresowane światem. Lektura pobudza do myślenia. Odpowiednio dobrana do wieku i zdolności czytelniczych jest doskonałym lekarstwem na małe-duże problemy najmłodszych. Dziecko, które ma kontakt z książką czuje się ważne i kochane. Wartościowa literatura dziecięca uczy otwartości, rozwija język, kształtuje dobre postawy i samodzielność, a dzięki temu dodaje pewności w kontaktach z otoczeniem.

Rozbudzając ciekawość książkową przyspieszamy procesy edukacyjne i wpływamy na rozwój najmłodszych. Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest bardzo ważnym momentem na zainteresowanie dzieci książką i przygotowanie do dobrego startu w dorosłość. Warto czytać najmłodszym dla radości samego czytania i być świadomym korzyści płynących z kontaktu z książką od najwcześniejszych lat. Postaw na książkę!

Informacji na temat zajęć udziela:

Renata Grzegorczyk
Oddział dla Dzieci i Młodzieży
dzieci@mbp.jaslo.pl
13 446 26 02 wew. 35

Anna Zabłocka
Filia nr 1
filia1@mbp.jaslo.pl
13 445 58 57

Elżbieta Gajecka
Filia nr 2
filia2@mbp.jalso.pl
13 446 90 01

Anna Gubernat - Rutana
Filia nr 3
filia3@mbp.jaslo.pl
13 446 52 25

Dzieci w wieku 5-6 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem radzenia sobie z emocjami:

1. Czy smutek jest bratem radości?
Zajęcia uświadamiają dzieciom, że smutek towarzyszy każdemu z nas. Są chwile, kiedy jesteśmy czymś bardzo zasmuceni, jest nam źle i wydaje się, że cały świat jest przeciwko nam. Ale są też chwile, kiedy czujemy się radośni i szczęśliwi.
Zastanowimy się, czy możemy uciec przed smutkiem? Kiedy smutek może być dobry, a kiedy może skraść naszą radość?

2. Bawię się, rysuję... i w zgodzie pracuję!
Zajęcia pomagają kształtować postawę empatii, zrozumienia i zgodnej współpracy z drugim człowiekiem. Dzieci przekonują się, że zgoda buduje wzajemne relacje. Uświadamiają sobie, że nie warto się sprzeczać, bo wówczas można stracić sympatię innych. Problemy i spory warto rozwiązywać na bieżąco mówiąc o nich, a z każdej sytuacji konfliktowej jest wyjście.

3. Jestem nieśmiały!
Zajęcia uświadamiają dzieciom, że nieśmiałość nie musi przeszkadzać w poznawaniu nowych ludzi czy dobrej zabawie. Znajdziemy sposób na akceptację własnej osoby, zbudujemy pozytywny obraz i poczucie wiary w siebie, odnajdziemy swoją indywidualność i niepowtarzalność. Przekonamy się, że każdy z nas czegoś się obawia i nie ma w tym nic złego, jeżeli jesteśmy w stanie przezwyciężyć i pokonać nasze onieśmielenie.


Dzieci w wieku 7-9 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem budowania poczucia wartości u dzieci, kształtują postawy samoakceptacji, otwartości i integracji z otoczeniem:

1. A ja się nie zgadzam!
Zajęcia pomogą uczniom zrozumieć postępowanie osób dręczących oraz kształtować właściwe zachowania wobec ich działań. Przekonają się, że gnębiciele bez poparcia grupy nie są ani tacy źli, ani tacy silni jak im się wydaje. Spróbują odróżnić dobro od zła i wyznaczyć granicę, którą dobrze wychowanemu człowiekowi nie wypada przekroczyć.

2. Co jest w życiu ważne?
Celem spotkania będzie podkreślenie roli przyjaźni w naszym życiu i uświadomienie jej istoty. Zastanowimy się, czy w dzisiejszych czasach, kiedy komputer, Internet i inne nowości techniczne zajmują istotne miejsce w naszym życiu, trudniej o przyjaciela? A może wręcz przeciwnie: jest nam łatwiej zawierać nowe znajomości, poznawać interesujących ludzi i się zaprzyjaźniać?

3. Jak dobrze w grupie!
Zajęcia uświadamiają dzieciom wartość drugiego człowiek i budowania zdrowych relacji w grupie. Dzieci przekonują się, że działanie w grupie przynosi  wszystkim korzyści, a niesienie pomocy daje wiele satysfakcji. Uświadamiają sobie także, że warto prosić o pomoc wówczas, gdy samemu nie można sobie poradzić z małymi i dużymi problemami.