Kulinarne właściwości ciekłego azotu, obrazy malowane piaskiem, tajniki powstawania książek, robotyka, budowanie makiety miasta, zjawiska fizyczne i astronomiczne, działanie ludzkiego organizmu, smog czy ekologia to niektóre z zagadnień, jakie zgłębiali najmłodsi mieszkańcy Jasła w trakcie zajęć 10. edycji Juniwersytetu.
Rok akademicki tradycyjnie zapoczątkowała uroczysta inauguracja, podczas której nie tylko kolejne pokolenie małych jaślan wstąpiło w szeregi studentów, ale również świętowaliśmy 10. edycję istnienia Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego. Uroczystość upłynęła w radosnej atmosferze wspomnień, spotkań po latach były absolwentów oraz podziękowań dla osób i instytucji zaangażowanych w powstanie i funkcjonowanie Juniwersytetu,
Zajęcia merytoryczne rozpoczęły się od pokazu „Malowania piaskiem” oraz warsztatów „Kuchni molekularnej”, które odbyły się w ramach Jasielskiego Festiwalu Nauki. Podczas pokazu artysta z pomocą piasku z Sahary rysował piękne obrazy, które tworzyły wzruszające opowieści. Dzieci miały okazję sprawdzić swoje umiejętności w tej trudnej sztuce i stworzyć własne piaskowe rysunki pod okiem profesjonalisty. Natomiast w trakcie warsztatów „Kuchni molekularnej” mali żacy skosztowali przysmaków przygotowanych z wykorzystaniem ciekłego azotu oraz poznali właściwości chemiczne i fizyczne tego związku.
Podczas spotkania z autorką książek dla dzieci i młodzieży Beatą Ostrowicką najmłodsi zastanawiali się nad tym czy trudno jest być pisarzem i skąd można czerpać pomysły do kreowania ciekawych historii. Zobaczyli jak wygląda książka na różnych etapach jej powstawania, z jakich elementów się składa i kto bierze udział w jej tworzeniu.
W trakcie warsztatów z robotyki dzieci zapoznawały się z podstawami programowania. Każdy z uczestników spotkania, używając specjalnej aplikacji na tablecie mógł sprawdzić swoje siły w programowaniu robotów-kul, pokonując przygotowany tor przeszkód.
Na zajęciach z artystką Karoliną Cygnar najmłodsi starali się wcielić w rolę budowniczych i zaprojektować model wymarzonego miasta. Ze styropianowych elementów powstały przestrzenne kolorowe projekty, których nie powstydził by się niejeden architekt.
Instruktorzy Uniwersytetu Rozwoju z Chorzowa wprowadzili dzieci w zagadnienia związane ze zjawiskiem smogu. Najmłodsi poznali skład powietrza, dowiedzieli się jakie czynniki muszą zaistnieć, aby powstał smog i dlaczego ma on zły wpływ na nasze zdrowie. Z pomocą prowadzących mali studenci wykonali eksperymenty, w wyniku których został wytworzony smog, tlen i dwutlenek węgla.
W Obserwatorium Astronomicznym I Liceum Ogólnokształcącego w Jaśle dzieci wzięły udział w pokazach i doświadczeniach z dziedziny fizyki i astronomii, dotyczących zagadnień takich jak: światło, ciśnienie, przepływ prądu czy siła nośna. Dowiedziały się, że wszystkie informacje z kosmosu docierają do nas za pomocą światła, a Słońce to najbliższa gwiazda, którą możemy oglądać z Ziemi. Na zakończenie spotkania zobaczyły teleskopy ze specjalnymi soczewkami do obserwacji Słońca i przyjrzały się, jak działa kopuła obserwatorium, której średnica wynosi 5m 20cm.
Kilkuosobowa delegacja Juniwersytetu miała również okazję zobaczyć jak wygląda praca w radiu i jak tworzy się radiowe audycje. Mali studenci wraz z rodzicami na żywo uczestniczyli w jednym z programów w Polskim Radiu Rzeszów, gdzie opowiadali swoim rówieśnikom o wrażeniach z zajęć.
Zaledwie rozpoczęty II semestr niestety został przerwany z powodu wprowadzenia w Polsce stanu epidemii, co uniemożliwiło kontynuację spotkań w normalnym trybie. W tym okresie na stronie Juniwersytetu na Facebooku najmłodsi mogli obejrzeć kilka krótkich filmików edukacyjnych. Dzieci poznały polskie symbole narodowe, zdobyły wiedzę na temat układu słonecznego oraz ekologii, a także dowiedziały się jak działa układ krwionośny człowieka i dlaczego wirusy przenoszące choroby są niebezpieczne. Przy asyście rodziców mogły wykonać w domu eksperymenty z jajkami i zrobić masy plastyczne ze składników znalezionych we własnej kuchni.
Każdy z uczestników tegorocznej edycji Jasielskiego Uniwersytetu Dziecięcego na zakończenie roku otrzymał pamiątkowy dyplom i drobny upominek.
Podczas wszystkich zajęć prowadzących wspierali wolontariusze.
Jasielski Uniwersytet Dziecięcy realizowany jest ze środków budżetu Miasta Jasła w ramach programu "Jasło Miasto Wiedzy".