Jak wyrażać swoje emocje? Doświadczyć, że każdy człowiek jest wyjątkowy, odnaleźć się w grupie rówieśniczej i przekonać się dlaczego warto być grzecznym? Wystarczy czytać, przeżywać i wyrażać! Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zachęca grupy przedszkolne i wczesnoszkolne do wzięcia udziału w nowym projekcie - zajęciach biblioterapeutycznych, stworzonych specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 5-9 lat.
Czy zastanawialiście się kiedyś jaką siłę emocjonalną niesie obcowanie z tekstem literackim? Dlaczego czytanie odpowiednio dobranych opowieści, bajek czy wierszy może pomóc dzieciom zrozumieć pewne sytuacje, odnaleźć rozwiązanie małych-dużych problemów najmłodszych, oswoić się ze zmieniającą się codziennością i wzbudzić wiarę we własne siły, odwagę emocjonalną oraz zmobilizować do działania?
Już w starożytności wierzono w pozytywny wpływ czytania na rozwój emocjonalny człowieka, a książkę zwano „lekarstwem na umysł”. Kontaktu ze słowem pisanym nie jest w stanie zastąpić nic innego. Czytające i słuchające głośnego czytania dziecko potrafi bawić się wyobraźnią, a przez to jest bardziej kreatywne i zainteresowane światem. Lektura pobudza do myślenia. Odpowiednio dobrana do wieku i zdolności czytelniczych jest doskonałym lekarstwem na małe-duże problemy najmłodszych. Dziecko, które ma kontakt z książką czuje się ważne i kochane. Wartościowa literatura dziecięca uczy otwartości, rozwija język, kształtuje dobre postawy i samodzielność, a dzięki temu dodaje pewności w kontaktach z otoczeniem.
Rozbudzając ciekawość książkową – przyspieszamy procesy edukacyjne i wpływamy na rozwój najmłodszych. Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest bardzo ważnym momentem na zainteresowanie dzieci książką i przygotowanie do dobrego startu w dorosłość. Warto czytać najmłodszym dla radości samego czytania i być świadomym korzyści płynących z kontaktu z książką od najwcześniejszych lat. Postaw na książkę!
Informacji na temat zajęć udziela:
	Renata Grzegorczyk
	Oddział dla Dzieci i Młodzieży
	dzieci@mbp.jaslo.pl
	13 446 26 02 wew. 35
	Anna Gubernat-Rutana
	Filia nr 1
	filia1@mbp.jaslo.pl
	13 445 58 57
	Elżbieta Gajecka
	Filia nr 2
	filia2@mbp.jalso.pl
	13 446 90 01
	Anna Zabłocka
	Filia nr 3
	filia3@mbp.jaslo.pl 
	13 446 52 25
	
	Przeżywam, Wyrażam, Jestem
Dzieci w wieku 5-6 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem radzenia sobie ze swoimi emocjami:
	1. Po co się złościć?
	Zajęcia uświadamiają dzieciom, że poprzez złość nic nie udaje się zdziałać, a gniew i wzburzenie sprawia przykrość złoszczącemu się i jego otoczeniu. Dzieci poznają sposoby na konstruktywne przeżywanie i rozładowywanie złości, dowiadują się również, że gniew przynosi przykrość obydwojgu osobom i burzy współpracę w grupie.
	2. To co nas otacza
	Zajęcia pomagają kształtować postawę poszanowania przedmiotów będących naszą własnością oraz należących do innych osób. Uwrażliwiają nas w stosunku do otaczającego świata. Dzieci zdają sobie sprawę, że to, co nas otacza należy szanować. Nie powinno się jednak przywiązywać zbytniej wagi do rzeczy materialnych.
	3. I znowu sprzątanie...
	Zajęcia pomagają kształtować właściwe zachowania i postawy związane z utrzymaniem porządku przedmiotów swoich i cudzych w obrębie domu i grupy przedszkolnej. Dzieci uczą się, że należy dbać o porządek wszędzie, podczas pracy, i podczas zabawy. Uczą się również, że nie należy przywłaszczać sobie cudzych rzeczy.
Dzieci w wieku 7-9 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem budowania poczucia wartości u dzieci, kształtują postawy samoakceptacji, otwartości i integracji z otoczeniem:
	1. Świat kolorów
	Zajęcia uświadamiają dzieciom, iż pomimo różnic w wyglądzie i odmiennych charakterów jesteśmy do siebie bardzo podobni. Dzieci uczą się akceptować siebie nawzajem i dostrzegać swoje walory.
	2. Szczęściu trzeba pomagać…
	Zajęcia pomagają kształtować postawy sprzyjające dobremu samopoczuciu fizycznemu  i psychicznemu oraz samozadowoleniu. Dzieci uświadamiają sobie, że by cieszyć się życiem i być zadowolonym trzeba dbać o siebie i swoje zdrowie. Uwrażliwieni zostają także na dbałość o przyrodę, ekologię i najbliższe otoczenie.
	3. Każdy jest wyjątkowy
	Zajęcia uświadamiają dzieciom, że każdy człowiek jest wyjątkowy, wartościowy i przysługuje mu niezbywalne prawo do szacunku. Dzieci uczą się  swobodnie wypowiadać na swój temat i przyjmować swoje stanowisko. Wskazują swoje mocne strony i są świadomi, że mimo tego, każdy człowiek ma także słabe strony nad którymi należy pracować.
Relacje 2017 rok:








