Facebook ikonka prawy margines

Czerpalnia wiedzy i przyjemności

wtorek, 10 marca 2009
Czerpalnia wiedzy i przyjemności

CZERPALNIA WIEDZY I PRZYJEMNOŚCI

 

10 marca 2009 roku Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zmieniła się w magiczną, pachnącą ziołami, średniowieczną wytwórnię papieru.

 

Dzięki realizowanemu przez MBP w Jaśle projektowi „Literacki alfabet” (współfinansowanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), blisko 200 dzieci mogło wziąć udział w bezpłatnych warsztatach edukacyjnych „W średniowiecznym młynie papierniczym - tajniki czerpania papieru”. Ręczne czerpanie papieru, barwienie kartek techniką japońską, pisanie gęsim piórem i odciskanie pieczęci lakowych to tylko niektóre atrakcje, z jakich skorzystali uczestnicy  warsztatów.

Z dębowej kadzi sitem i ramką nabrałam masę złożoną z wody, celulozy i dodanych dla ozdoby płatków kwiatowych. Następnie masę trzeba było wyłożyć na filcowe przekładki - dzięki temu moja kartka jest gładka. Potem za pomocą specjalnej, zabytkowej praski Pani prowadząca warsztaty pomogła mi pozbyć się nadmiaru wody z papieru. Teraz jedynie muszę wysuszyć moją kartkę  - tak wykonane przez siebie czynności relacjonowała czwartoklasistka ze SP nr 4 w Jaśle – właścicielka świeżo wyczerpanej kartki papieru z dodatkiem płatków nagietka.

Podczas, gdy jedni czerpali papierową masę z kadzi, inni poznawali tajniki barwienia papieru starą, liczącą ponad 2000 lat techniką japońską. Pozostali natomiast mieli możliwość odciskania pieczęci lakowych na dokumentach, a także pierwszy raz w życiu pisania gęsim piórem. Zainteresowanie pokazem czerpania papieru było bardzo duże, również wśród dorosłych czytelników odwiedzających tego dnia bibliotekę. Warsztaty składające się z kilku widowisk przeprowadzone były przez trzy osoby z Czerpalni Papieru ArtPapier z Gliwic  przebrane w stroje dawne oraz przy użyciu zabytkowych urządzeń.

Oprócz satysfakcji z przeprowadzenia udanej akcji bibliotekarze mają pewność, że tego rodzaju spotkania z dziećmi to najlepsza promocja biblioteki i czytelnictwa w środowisku lokalnym. Uczestniczące w zajęciach dzieci wyszły z nich bogatsze w wiedzę, zdobyte umiejętności oraz własnoręcznie wykonane prace: wyczerpany papier, podpisany własnoręcznie gęsim piórem i opieczętowany pieczęcią lakową dyplom czeladnika oraz pięknie wybarwiony sztuką japońską papier.