Facebook
A A A

Edukacja: Przeżywam. Wyrażam. Jestem

środa, 12 września 2018

Jak wyrażać swoje emocje? Doświadczyć, że każdy człowiek jest wyjątkowy, odnaleźć się  w grupie rówieśniczej i przekonać się, że warto dzielić się dobrem? Wystarczy czytać, przeżywać i wyrażać! Miejska Biblioteka Publiczna w Jaśle zachęca grupy przedszkolne i wczesnoszkolne do wzięcia udziału w zajęciach biblioterapeutycznych, stworzonych specjalnie z myślą o dzieciach w wieku 5-9 lat.

Czy zastanawialiście się kiedyś, jaką siłę emocjonalną niesie obcowanie z tekstem literackim? Dlaczego czytanie odpowiednio dobranych opowieści, bajek czy wierszy może pomóc dzieciom zrozumieć pewne sytuacje, odnaleźć rozwiązanie małych-dużych problemów najmłodszych, oswoić się ze zmieniającą się codziennością i wzbudzić wiarę we własne siły, rozwinąć odwagę emocjonalną oraz zmobilizować do działania?
Już w starożytności wierzono w pozytywny wpływ czytania na rozwój emocjonalny człowieka, a książkę zwano „lekarstwem na umysł”. Kontaktu ze słowem pisanym nie jest  w stanie zastąpić nic innego. Czytające i słuchające głośnego czytania dziecko potrafi bawić się wyobraźnią, a przez to jest bardziej kreatywne i zainteresowane światem. Lektura pobudza do myślenia. Odpowiednio dobrana do wieku i zdolności czytelniczych jest doskonałym lekarstwem na zmartwienia najmłodszych. Dziecko, które ma kontakt z książką, czuje się ważne i kochane. Wartościowa literatura dziecięca uczy otwartości, rozwija język, kształtuje dobre postawy i samodzielność, a dzięki temu dodaje pewności w kontaktach z otoczeniem.
Rozbudzając ciekawość książkową przyspieszamy procesy edukacyjne i wpływamy na rozwój dzieci. Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest bardzo ważnym momentem na zainteresowanie dzieci książką i przygotowanie do dobrego startu w dorosłość. Warto czytać najmłodszym dla radości samego czytania i być świadomym korzyści płynących z kontaktu z książką od najwcześniejszych lat. Postaw na książkę!

Informacji na temat zajęć udziela:

Renata Grzegorczyk
Oddział dla Dzieci i Młodzieży
dzieci@mbp.jaslo.pl
13 446 26 02 wew. 35

Dzieci w wieku 5-6 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem radzenia sobie z emocjami:

1. Ile waży kłamstwo?
Zajęcia pomogą uczniom odpowiedzieć na pytania:  Dlaczego kłamiemy? Czy świat bez kłamstwa byłby lepszy? Czy okłamujemy sami siebie? Uczestnicy zajęć przekonają się, że każdy z nas kłamie i  zastanowią się, czy  kłamstwo bywa lepsze od prawdy.

2. Nudzi-mi-się
Uczniowie przekonają się, że z nudów czasami rodzą się różne interesujące pomysły. Będziemy „odnudzać” wszystkie znudzone dzieci, pokazując jak przyjemnie, a jednocześnie pożytecznie i twórczo zorganizować wolny czas. Zastanowimy się, czy nuda jest potrzebna i czy nicnierobienie może być drogą do szczęścia.

3.  Strachy na lachy
Podczas spotkania przekonamy się, że strach jest czymś naturalnym w życiu każdego człowieka i nie ma osób, które się nie boją. Udowodnimy, że lęk chroni nas przed nierozważnym postępowaniem i niebezpieczeństwem. Aby odpędzić wszystkie strachy wymyślimy dla nich kosmiczne imiona.

Dzieci w wieku 7-9 lat / Lekcje z tego cyklu poruszają problem budowania poczucia wartości u dzieci, kształtują postawy samoakceptacji, otwartości i integracji z otoczeniem:

1. Zielony z zazdrości
Wszyscy doznaliśmy kiedyś uczucia zazdrości, ale czy słusznie? Przecież każdy z nas ma coś, czym może się pochwalić i zabłysnąć. Dlatego porozmawiamy o tym, czym jest zazdrość, jak się objawia, dlaczego utrudnia życie i niszczy relacje międzyludzkie? Zastanowimy się, jak radzić sobie z tą ważną emocją, która pokazuje, o czym marzymy i czego nam brak.

2. Potrafię się dzielić!
Zainspirowani bajką o Ciepłym i Puchatym zastanowimy się, czy potrafimy dzielić się dobrem, czy wolimy rozdawać zło. Udowodnimy, że obdarowywanie innych życzliwością, dobrocią i uśmiechem to nic trudnego, a daje  dużo satysfakcji. Zachęcimy wszystkich do dzielenia się dobrem i udowodnimy, że umiejętność udzielania pomocy, zdolność do empatii i tzw. zwykła przyzwoitość, są w życiu bardzo potrzebne.

3. Magiczne 112
Uczniowie poznają i utrwalą sobie numery alarmowe, dowiedzą się jak i w jakich sytuacjach ich użyć.
Porozmawiają o sytuacjach wymagających nietypowych, ale bardzo szybkich reakcji. Zastanowią się, co może czuć osoba, która jest świadkiem drastycznej sytuacji, jak się opanować i co zrobić, by sobie skutecznie poradzić. Przećwiczą jak rozmawiać z dyspozytorem i jakich informacji należy mu udzielić.