Facebook
A A A

Edukacja filmowa i literacka

piątek, 13 maja 2011

Edukacja filmowa i literacka

W Tygodniu Bibliotek w MBP w Jaśle odbyły się również lekcje biblioteczne poświęcone edukacji kulturalnej: filmowej i literackiej.

Trzy etapy powstawania filmu – to temat lekcji, która odbyła się 10 maja 2011 r. w ramach projektu Nowe horyzonty edukacji filmowej. Młodzież dowiedziała się,  kto pracuje nad powstawaniem filmu, co to jest system reżyserski i producencki i co kryje się w sformułowaniu „film rodzi się trzy razy”? Uczniowie zapoznali się z fragmentami scenariuszy filmów Statyści (reż. M. Kwieciński) i Oda do radości: nowela Śląsk (reż. A. Kazejak-Dawid) a następnie uzupełniali tabelę odpowiadając m. in. na pytania kim są bohaterowie, co robią, jak się zachowują, określali miejsce i czas zdarzeń. Po obejrzeniu fragmentów filmów konfrontowali je ze scenariuszem. Na zakończenie wymienili różnice pomiędzy scenami filmowymi a ich scenariuszowymi pierwowzorami. Dzięki udziałowi w lekcji zmieniło się ich spojrzenie na film.  Okazało się bowiem, że film to nie tylko bezrefleksyjne dzieło sztuki, ale tworzywo, które wymaga wysiłku intelektualnego.

W dniu 12 maja 2011 r. przeprowadzona została lekcja biblioteczna, której tematem była Liberatura jako nowa forma literacka. Młodzież miała okazję zapoznać się z najciekawszymi dziełami tego gatunku, a także poznać historię ich powstania. Duże zainteresowanie zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli wzbudziły  niektóre liberackie książki, które przemawiały do nich nie tyle tekstem, co formą. Wśród nich były m.in.  : "Sto tysięcy miliardów wierszy" Raymonda Queneau - kodeks pocięty na paski co umożliwia stworzenie tytułowych stu miliardów wierszy , "Nieszczęśni" B.S. Johnsona - książka w pudełku składająca się z 27 luźnych kartek, które z wyjątkiem pierwszej i ostatniej można czytać w dowolnej kolejności. Jednak największe zaciekawienie wywołały : "Ulica Sienkiewicza w Kielcach" Radosława Nowakowskiego, książka w postaci jedenastometrowej harmonijki, która rzeczywiście przedstawia  zminiaturyzowaną ulicę i jej stan faktyczny, oraz "Spoglądając przez ozonową dziurę" Zenona Fajfera - książkę-butelkę, w której znajduje się foliowy zwój ze specyficznie skonstruowanym tekstem. Młodzież mogła zobaczyć połączenie bardzo starej formy zapisu, czyli zwoju z bardzo nowoczesnym materiałem.  Na zakończenie uczniowie wysłuchali wywiadu z Zenonem Fajferem na temat przyszłości liberatury.