Na spotkaniu Klubu Powiększania Wyobraźni spróbowałyśmy się przyjrzeć kobietom w literaturze, malarstwie, filmie, i na podstawie wybranych przez siebie dzieł pokazać różnorodność kobiecej natury.
Zmysłowość i styl, to mnie urzeka w artdecowskim malarstwie Tamary Łempickiej. Malarka potrafiła wydobyć seksapil i klasę portretowanych kobiet – powiedziała na wstępie Teresa Furmanek-Wnęk. To kobieta – wamp, rajdowiec, pilotka. Jej malarstwo uważane jest za kwintesencję stylu art déco, który charakteryzował się przepychem i opływowymi formami. Łempicka – piękna i bogata, jest uosobieniem życiowego i artystycznego sukcesu, tak jak jej modele.
Piękne kobiety odnajdziemy również w malarstwie prerafaelitów i portretach Klimta. Warto tu przypomnieć słynną batalię stoczoną przez Marię Altmann o prawa do portretu Adele Bloch-Bauer w filmie Simona Curtisa „Złota dama”.
Kobieta – to także matka. Ten motyw pojawił się w książce szwajcarskiego pisarza „Książka o mojej matce” Alberta Cohena, która jest hymnem na cześć wszystkich matek i wyrazem synowskiej miłości. Filmowym przykładem tego motywu jest „Matka” Sylvie Audcoeur. Francuska reżyserka pokazała dramat matki po stracie syna. Kiedy siedemnastolatek ginie podczas bójki, chce się zemścić na sprawcy rodzinnej tragedii. Jednak kiedy go bliżej poznaje, zaczyna mieć wątpliwości.
Siłą filmu są oszczędne dialogi i dekoracje. To klasyczny dramat antyczny we współczesnym kostiumie – powiedziała Stanisława Czernik.
Przykładem opowieści o prawdziwym i naturalnym pięknie kobiety jest powieść „Kwarantanna” holenderskiej pisarki, Wytske Versteeg. Bohater książki, Thomas Augustus, lekarz medycyny estetycznej, choruje na depresję, która wzmogła się podczas kwarantanny. Przebywając w zamknięciu, zastanawia się nad sensem swojej pracy i zaczyna dostrzegać, że tylko jego kochanka, piękna Maria, nietknięta przez skalpel, wywołuje u niego tęsknotę i dobre wspomnienia. Thomas ma poparzoną twarz i sam nigdy nie zdecydował się na zabieg. Jego brzydota stoi w kontrze do sztucznego piękna, które tworzy. Uwagę czytelnika przyciąga okładka książki zaprojektowana przez polską ilustratorkę Małgorzatę Flis.
Dowolność tematu pozwoliła na opowiedzenie o tym, jak postrzegamy kobiety i definiujemy kobiecość. Kobieta to przecież nie tylko piękno, ale emocje, osobowość, charyzma i siła.
Spotkanie odbyło się 9 maja 2024 w Miejskiej Bibliotece Publiczne w Jaśle.